Mi az a DMX?! – Az alapok

Írta : Szécsényi Andris / 2018. jún 20.



Manapság már nem csak a nagy színházak, koncerttermek és tévé stúdiók színpadain találkozhatunk színes, villogó lámpákkal. Üzletek kirakatai, házibulik, de akár egyszerű otthoni dekorációk részét is alkothatják LED csíkok, PAR lámpák, LED BAR-ok és szinte bármilyen fénytechnikai eszköz egészen a robotlámpákig. Ezeknek professzionális vezérlése pedig elsőre nagyon bonyolultnak tűnhet, igényel némi tudást, így nem véletlen, hogy napi szinten kapunk ezzel kapcsolatban kérdéseket. Arra gondoltunk hát, hogy a legpraktikusabb megoldásként egy cikk sorozatban mindenkit bevezetünk a profi fényvezérlés világába, a DMX technológiába.

Kezdjük ott az egészet, hogy egy fény vezérlése sokféleképpen történhet. Legegyszerűbb esetben egy távirányítót kapunk hozzá, aminek segítségével mint egy tévét, kapcsolgathatjuk a beállításokat. Sokszor az eszköz hátulján is be lehet állítani különböző programokat, illetve vannak olyan rendszerek is, melyek android/IOS alkalmazással rendelkeznek, és telefonról vezérelhetőek, ám a professzionális körökben a DMX a befutó, ennek segítségével ugyanis teljes rendszereket, több tucat, sőt, akár ezernyi lámpát is kezünk alatt tudhatunk egy szempillantás alatt.

 

1. AZ ALAPOK

A DMX vezérlés lényege, hogy az irányítani kívánt lámpákat egyetlen kábelen láncba kötve távolról kontrollálhassuk, akár egymástól teljesen független instrukciókkal is.

A kiindulás mindig egy vezérlő eszköz (ennek milyenségére később térünk ki), melyből egy jelkábelen keresztül csatlakozunk az első lámpa DMX jelbemeneti csatlakozójára, ahonnan egy másik kábellel tovább fűzzük a következő lámpához és így tovább.

Egy szál kábelben (egy DMX univerzumban) 512 csatornát kezelhetünk. Mind az 512 csatornának megadhatunk egy értéket 0 és 255 között a kezelőpulton. A lámpákat ezek után be kell állítanunk egy bizonyos csatornára, onnantól pedig az a lámpa a beállított csatornának távolról megadott értékét fogja feldolgozni és ennek alapján végzi a működését. Egy lámpa akár több csatornát is igényelhet, ha összetettebb a működése, például a különböző színei rendelkezhetnek saját csatornával. Amennyiben a lámpa több csatornás, mindig a legelső általa igénybe vett csatornára hangoljuk.

példa:

A lámpánk három csatornás, a három alapszín (Vörös, Zöld, Kék) rendelkezik 1-1 csatornával, evidensen egy csatorna minél magasabb értéket kap, annál erősebben világít. Állítsuk be az 1-es csatornára, ezek után a vezérlőn az első csatornának adjunk maximumos, 255-ös értéket, a másodikat hagyjuk 0 értéken, a harmadik pedig legyen 180. Most a lámpa lilás színen világít, hiszen a vörös szín dominál, de egy kis kék lilássá színezi.

A lámpák csatornái természetesen nem csak a színekért felelhetnek, lehet master fényerő, villogási sebesség, de akár egy robot lámpa forgó motorjait is kezelhetik. egy szál kábelbe mint már előbb említettük, 512 csatorna instrukcióit küldhetjük, így rengeteg lámpát tudunk egyszerre vezérelni, egymás utáni csatornákra programozva. Ha az első lámpa az előző példával élve 3 csatornás, a másodikat logikusan a 4. csatornánál kell kezdenünk. Ha pedig egy másik azonos típusú lámpát egy előzővel azonos csatornaszámra programozunk, akkor ugyanazt fogja cselekedni, mint a párja. Így tudhatunk akár ezernyi lámpát is a kezünk alatt, hiszen akárhány lámpát lőhetünk be egy azonos csatornára.

 

2. VEZÉRLÉS

Milyen eszközről történjen a vezérlés? Sokan teszik fel ezt a kérdést is nekünk.
Alapvetően két fő kategória létezik. A hardveres, vagyis amikor konkrét fényvezérlő pultot vásárolunk, illetve a számítógépes, amikor csak egy DMX interfészt illetve egy szoftvert vásárolunk és a számítógépen keresztül vezérlünk. Lényegében a kettő közti különbségek szinte megegyeznek a standalone DJ pultok és DJ kontrollerek közti eltérésekkel.
A szoftveres vezérlés lényegesen olcsóbb, ráadásul sokszor még funkcióit tekintve is okosabbnak számít, viszont egy céleszköz mindig megbízhatóbb, sokkal ritkábban fagy le mint egy PC. Az alábbi táblázat alapján mérlegelhetjük, melyik éri meg jobban.

Véleményünk szerint a szoftveres vezérlés talán előnyösebb, a még a DMX-el csak ismerkedőknek főleg. A legnagyobb érzetbeli különbség a fizikai kezelőpult hiánya, azonban egy MIDI vezérlővel ez sem jelenthet gondod, különösen, ha például csatlakoztatjuk telefonunkhoz és azzal irányítjuk eszközeinket.

A legtöbb szoftveres rendszer (és a komolyabb hardveres eszközök) rendelkeznek saját lámpa katalógussal is, vagyis betölthetjük a népszerű lámpákat is, így nem vaktában húzogatjuk a csatornákat, hanem a rendszer már eleve kiírja, hogy mivel mit tudunk irányítani, illetve vizuálisan is megjeleníti nekünk a vezérlési lehetőségeket (például egy robotlámpát XY tengelyes grafikonon irányíthatunk.)

3. RENDSZER

A rendszer felépítése minden esetben egy jeladó eszközzel (vezérlő, vagy számítógépből DMX interfész) indul, és egyszerűen csak sorba kötve következnek a lámpák.

 

Reméljük, hogy sikerült egy kis betekintést engednünk a professzionális fényvezérlés világába. Nem sokára folytatjuk a témát, egészen biztosan fogunk még részletesen írni ebben a témában. Amennyiben felkeltettük az érdeklődésedet valamilyen termék iránt, érdemes körbenézni a webáruházunkban.

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunk további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. További információ

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát.

Bezár