„Put The Needle On The Record” – Egy rövid történet a Concorde hangszedőkről

Írta : Nemes Dániel / 2018. Már 7.


Az eredeti concorde design 1979-ben született meg, amivel az Ortofon azonnal megnyerte a dán esemény, a Danish Design Award első helyezettjének járó díját. Karcsú, elegáns kialakítása és egyszerűsége lehetővé tette a direkt csatlakozást bármilyen bajonettzáras karhoz, amely természetesen az iparág standard lemezjátszóját, a Technics SL1200 típust is tartalmazza. A pickup így egyszerű használata és kiváló hangzása miatt igencsak keresetté vált.

Ugorva egyet az időben, a ’80-as évek közepén, amikor a DJ-k száma már 1200 körül volt világszinten, az Ortofon rájött, hogy óriási igény mutatkozott egy speciális hangszedőre, amely alkalmas lenne arra a kissé szokatlan használatra is, amelyet a DJ-k a készülékeiknek és a lemezeiknek is alávetettek. 1984-ben adták ki az ezüst Concorde Pro és OM Pro modelleket, melyeknél a gyártó kombinálta a kiváló hangminőséget a hip-hop és a klubzenét pörgető (és ekkor már scratch-elő) DJ-k által megkövetelt robosztussággal. A Pro modellek különleges jellemzőkkel lettek tervezve, hogy képesek legyenek megbírkózni a klubok magas hangnyomása által létrejövő komoly vibrációkkal, melyek igencsak meghaladják az otthoni HiFi rendszerekét.

Ahogy a DJ-k száma egyre inkább nőtt a ’80-as, ’90-es években, úgy az Ortofon még szélesebb sávra terjesztette ki a Concorde családot, bemutatták a Nightclub verziót, amely elliptikus tűt kapott, hogy még szorosabban és probléma mentesen illeszkedjen a lemezekre az extrémebb klub körülmények között is. Mondhatjuk végeredményben, hogy az Ortofon kifejlesztett egy olyan hangszedő családot, amelynek tagjai külön timecode, digitalizálás, scratch, és az általános DJ használatra is használhatóak.

Az Ortofon ma már piacvezető márka, mind HiFi, mind DJ felhasználás terén. Hangszedői az analóg koncepciót követik, összehasonlítva a digitális megoldással, amely mintavételi és felbontási korlátokkal rendelkezik, az analóg technológia ilyen téren korlátlan. Tehát amíg a digitális formátumok alkalmasak nagy mennyiségű zenék tárolására, eközben el is vesznek a zenékből bizonyos elenyésző részletek, amiktől már mégsem lesz olyan egy dal hangzása, mint egy eredeti analóg felvételnek, ahogy azt eredetileg megtervezték a művészek.

Concorde MKII

A gyártó mindig is adott a felhasználói véleményekre, tapasztalatokra, hogy folyamatosan fejleszthessék a végterméket. Eképpen született meg a Concorde MKII, amely számos technológiai fejlesztéssel büszkélkedhet, köztük a megújult szögletesebb formával, nagyobb tűcsúccsal és kifinomultabb, cserélhető fogantyúval. Az új Concorde Club kivételével (amely a Nightclub helyébe lép) az MKII Concorde hangszedők mindegyike gömbölyű tűt használ – ez csökkenti a bakelit kopását és jól teljesít a gyakori „cue pontokhoz” való visszatérések és scratch-elés mellett is. A Club verzió elliptikus tűt használ annak érdekében, hogy nagy hangnyomás és rezgések mellett is stabilan a lemezen maradjon.

 

Concorde MKII vs. MKI

Van néhány különbség a két verzió közt, készítettünk erről egy táblázatot a jobb átláthatóság érdekében. Tudni kell, hogy az MKII-es tűk nem illeszkednek a régi MKI pickupokhoz, másrészt az új tartókarok eltávolíthatóak és cserélhetőek, így nincs szükség cserére, ha az megreped, vagy eltörik. Végül pedig újragondolták a tipikus felhasználási területeket és a specifikációkat, hogy könnyebb legyen a választás vásárlói szemszögből.

A Concorde MKII MIX kiváltja a Concorde Pro-t és Pro S-t

MIX Pro S Pro
     
Tű típusa Szférikus Szférikus Szférikus
Tűnyomás 3.0 g 4.0 g 4.0 g
Kimenet 6 mV 5 mV 5 mV
Frekvencia átvitel 20-20,000 Hz 20-18,000 Hz 20-20,000 Hz

A Concorde MKII DJ kiváltja a Concorde DJS-t

DJ DJS
   
Tű típusa Szférikus Szférikus
Tűnyomás 4.0 g 4.0 g
Kimenet 6 mV 7 mV
Frekvencia átvitel 20-20,000 Hz 20-18,000 Hz

A Concorde MKII Club kiváltja a Concorde Nightclub-ot

Club Nightclub
   
Tű típusa Speciális elliptikus Speciális elliptikus
Tűnyomás 3.0 g 3.0 g
Kimenet 8 mV 8 mV
Frekvencia átvitel 20-20,000 Hz 20-20,000 Hz

Concorde MKII Scratch Replaces Concorde Scratch

Scratch MKI Scratch
   
Tű típusa Szférikus Szférikus
Tűnyomás 4.0 g 4.0 g
Kimenet 7 mV 10 mV
Frekvencia átvitel 20-18,000 Hz 20-15,000 Hz

Concorde MKII Digital Replaces Concorde Digitrak And S-120

Digital Digitrak S-120
     
Tű típusa Szférikus Szférikus Szférikus
Tűnyomás 4.0 g 3.0 g 4.0 g
Kimenet 10 mV 8 mV 10 mV
Frekvencia átvitel 20-18,000 Hz 20-18,000 Hz 20-18,000 Hz

Végül az új Ortofon Concorde MKII család összehasonlítása

MIX DJ CLUB SCRATCH DIGITAL
         
Kimeneti feszültség @ 1,000 Hz, 5 cm/s 6 mV 6 mV 8 mV 10 mV 10 mV
Csatorna egyensúly @ 1 kHz 1.5 dB 1 dB 1 dB 1 dB 1 dB
Csatorna elkülönítés @ 1 kHz 20 dB 22 dB 25 dB 22 dB 22 dB
Csatorna elkülönítés @ 15 kHz 15 dB 15 dB 15 dB 15 dB 15 dB
Frekvencia átvitel @ -3 dB 20 – 20,000 Hz 20 – 20,000 Hz 20 – 20,000 Hz 20 – 18,000 Hz 20 – 18,000 Hz
Nyomkövetési képesség 315 Hz-en a javasolt erővel 100 μm 100 μm 100 μm 120 μm 100 μm
Dinamikus oldalirányú megfelelőség 14 μm/mN 14 μm/mN 14 μm/mN 14 μm/mN 14 μm/mN
Tű típusa Szférikus R 18 μm Szférikus R 18 μm Speciális elliptikus r/R 13/25 μm Szférikus R 18 μm Szférikus R 18 μm
Tűnyomás tartománya 2 – 4 g 3 – 5 g 2 – 4 g 3 – 5 g 3 – 5 g
Ajánlott tűnyomás 3 g 4 g 3 g 4 g 4 g
Hangszedő súlya 18.5 g 18.5 g 18.5 g 18.5 g 18.5 g
Cserélhető tű egység Mix DJ Club Scratch Digital
Cserélhető tartókar Fekete Narancssárga Citromsárga Fekete Piros

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunk további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. További információ

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát.

Bezár