Hogyan forgass riport műsort?

Írta : Szecso / 2019. Júl 2.


.
Sokan kérdezitek, hogyan érdemes forgatáskor a hanggal foglalkozni. Milyen eszközöket vásároljatok… Néhány napja egyik kollégánk, Szecso a Rendőrséggel forgatott egy riport műsort YouTube csatornájára, elég komoly hang illetve videó technikával, így arra gondoltunk, bemutatjuk, mégis hogyan működik a gyakorlatban a helyszíni hangrögzítés, mikor több vezeték nélküli mikroporttal kell együtt dolgozni, gyorsan kell haladni és kiváló minőséget elérni.

Mindenek előtt lássuk a videót, a kész munkát. Az ebben látható hanganyag kizárólag olyan eszközökkel lett rögzítve, melyek magas minőségi szintet képviselnek, illetve természetesen nálunk is kaphatóak.

Miből állt a hangrendszer?

3 x Sennheiser SK 100 G4 – Zsebadó
3 x Sennheiser EK 100 G4 – Zsebvevő
3 x Sennheiser ME 2 – Csíptetős mikrofon
1 x Sennheiser ME 4 – Csíptetős mikrofon
1 x Rode Videomic Rycote – Puska mikrofon
1 x Tascam DR-70D – Hordozható hangfelvevő
1 x Shure SE215 – Fülmonitor

 

Miért volt tökéletes választás a Sennheiser ew G4?

Mert atom biztos az adatátvitele. Normális forgatás esetén köztudott, minden új helyszínen pásztázni kellene a szabad frekvenciákat, és kiválasztani a legtisztábbat, majd szinkronizálni az adót a vevőhöz. Aztán ezt még annyiszor, ahány rendszerünk van. Nyilván valóan ez jelen esetben, mikor folyamatosan úton vagyunk, ráadásul váratlanul kell ugrálnunk ki-be a kocsiból, ráadásul gyorsan, beállásra sajnos nincs lehetőség. Pedig a sosem látott épületek ölében bőven akad rádiófrekvenciás zavar, nekünk mégis meg kell bíznunk eszközünkben. Megbíztunk, jól tettük. A nap végére már olyannyira, hogy sokszor a kocsiban is hagytuk az egész hangtechnikai vevő egységet, az ott szépen forgott magában, amíg mi kint ügyködtünk.

 

A műsor hangját Sennheiser ew 100 G4 rendszerek közvetítették

 

Általában, mikor forgatunk, a mikroportok kezelése egyszerűbb. Ha 1 db-ra van szükség, azt egyenesen köthetjük a kamera audio bemenetére, köszönhetően a kompatibilis EK 100 vevőnek. Ha már két port szükséges, általában egy Y kábel segítségével szintén a kamerához kötjük, sztereó bal sávra panorámázva az 1-es, jobbra a 2-es portot, ilyenkor minden beállítás hang utómunkában történik, a lényeg csak egy megfelelő, nem túlvezérelt jelszint (erről a megfelelő beállítás mellett a Lumix GH5 csodálatol beépített Limitere gondoskodik…) Ha azonban 2-nél több port egyidejű használata szükséges, már szükségünk van egy plusz eszköz beiktatására: egy hordozható keverő kell.

A Tascam DR-70D egy remek választás, amennyiben 0 és 4 sáv közt dolgozunk. Ultra pici, kompakt, kameránk alá is szerelhető, csavarmenetének köszönhetően, és ami a legjobb: ez egyben egy hangrögzítő is. Méghozzá egy időben mind a 4 sávot külön tudja rögzíteni. Megfelelő nekünk az előbbi célra. 4 XLR bemenetére megérkezünk a portokkal, esetleg egy puskával kiegészítve, ott összekeverjük a jelet, és már kábelen megy is egyenesen bele a kamerába. A Tascammal is forgunk, de általában annak felvételére nincs szükség, ugyanis olyan remek processzor van benne, hogy már a kamerába érkező összesített jel is megfelelő egy könnyed utómunkára és készen is vagyunk. Viszont jelen esetben nagyon fontos volt a flexibilitás: egyik pillanatról a másikra kocsiból kiugrás és azonnal REC gomb az operatőrünk részéről is, itt nem engedhetjük meg a lógó kábel hadakat. Éppen ezért jelen forgatáson teljesen külön forgattuk a Tascamot és a kameráinkat, minden utólagos szinkronizáció során került a helyére. Ezért volt egyáltalán szükség a Rode Videomic Rycote-ra is, az esetek nagy részében csak referencia hangként szolgált, hogy a videó vágó szoftver könnyebben megtalálja az azonos időpillanatot a 3 kamera sáv és 3 hangsáv közt.

Nos tehát eljutottunk a szinkronizált anyagig. Innentől már csak sávonként egy EQ, és egy kis kompresszor, limiter és készen is állunk a videó hangtechnikai oldalával.

Bár nem tartozik a profilunkba, illetve a cikk fő témájába, röviden azért leírom azt is, a képi világot milyen eszközöknek köszönhetjük.
A fő kameránk egy Lumix GH5 MILC váz, egy Leica 12-60 mm F/2,8-4 illetve egy Sigma 16 mm F/1,4 objektívvel. A belső és külső autós felvételeket pedig 2 darab GoPro Hero 7-nek köszönhetjük. A stabil, élvezhető képet pedig egy DJI Ronin-S segítségével értük el, de ezt nem tudtuk teljesen kihasználni, mivel sokszor olyan hirtelen csöppentünk a nyugodt autókázásból egy akciójelenetbe, hogy örültük, ha  a kamerát be tudtuk izzítani az izgalmas pillanatokig.

Egy dolgot azonban sose feledjetek! Egy audiovizuális tartalom élvezeti értékét 70%-ban a hang adja! Bármilyen hihetetlen is, a rengeteg profi CGI és Hollywoodi film mellett, mégis: Ha a hang nem jó, az mindent elront!

A Cikkben szereplő termékeket megtaláljátok az alábbi linken! Kérdéseitekkel nyugodtan forduljatok hozzánk!

Irány a DJ Store webshopja!

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunk további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. További információ

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát.

Bezár