Miért használj fülmonitort?

Posted By Szecso on 2020. jan 21.


.
Alig 1-2 évtizeddel ezelőtt még szinte elképzelhetetlen volt egy színpad monitor ládák nélkül. A koncertet megelőző rakodások, nehéz hangfalak cipelése és kábelezgetése mindennapos nyűg volt. Bár a technológia alapja már ismert volt, kevés helyen használtak még vezeték nélküli fülmonitor rendszereket. Ennek sok oka van. Közre játszott az akkor még csillagászati ára, a szakmai tudás hiánya, a zenészek nem voltak hozzá szokva sem a viseléséhez, egyszóval lassan robbant be a köztudatba. Mára azonban egyre szélesebb körökben használják előszeretettel, számos okból kifolyólag. Ezeket taglaljuk ma.

Egyáltalán mire kell a monitoring?

A színpadokon egészen más az akusztika, más dolgokat hallunk, mint a közönségben. Gondoljunk csak bele; énekesek vagyunk egy bandában. Minden hangfal a nézőtér felé áll, mögöttünk a dobos üti ezerrel, tőlünk két oldalra a többi zenész néhány méterrel. Mi pedig énekelni próbálunk. Egy darabig tudnám sorolni, mi minden jelent gondot ebben az egyébként hétköznapi felállásban. A nagy hangnyomástól a saját hangunkat élből nem halljuk, csak alig. Mivel a hangfalak a közönség felé néznek, az azokból szóló zenét csak a koncertterem hátsó faláról visszapattanva, össze-vissza kuszálódva, a közönség zaján át halljuk, természetesen a terem nagyságához mérten kellően nagy késéssel. A mellettünk álló zenészek hangszereit pedig felejtsük el a hangözönben.

Természetesen erre már nagyon rég óta volt megoldás, a monitor hangfalak használata, amik befelé, a színpad felé szólaltatják meg a bandát, jellemzően az egyes zenészek mellett a földre helyezve, felfelé fordítva. Előkelőbb esetekben külön monitor keverés is elérhető, vagyis az egyes monitor hangfalakban meg tudjuk szabni, melyik hangszer/énekes hangjából mennyit szeretnénk hallani. Ez a megoldás működött is hosszú időn keresztül, sőt, mai napig is, azonban számtalan hátránya van, kezdve a súlyától a hatalmas hangerőn keresztül a szerelési időig.

A fülmonitorok működési elve szerint a keverőpultból a kikevert monitor jel nem megy vissza kábelen a színpadig, hanem egy vezeték nélküli adóba csatlakozik, ami rádiófrekvenciás jeleken közvetíti azt egy vevő felé, ami elemmel működik és az előadónk övére van helyezve, így ő a hatókörön belül bármerre szabadon mozoghat. Az övére megérkezik a jel, onnan pedig egy fülhallgatón át egyenesen a fülébe kapja a kívánt mixet. Semmi késés, semmi kéretlen zaj, nincs fülsüketülés. De nézzük is az érveket:

(A Shure egyik népszerű fülmonitor szettje, a PSM-300)

Egészség

Igen, első az egészség. A monitor ládákat sokszor úgy fel kell tekerni, hogy rendesen hallhatók legyenek a káosz mellett, ami a színpadon zajlik, hogy egészen egyszerűen halláskárosodást okoz. Ezt igenis nagyon komolyan kell venni, nem játék a fülünk. Ezzel szemben a fülmonitorok hangját mi szabályozzuk, zsebvevőnkön található potméter segítségével. Mivel ezek rendszerint komoly zajcsillapítással rendelkeznek, a külvilágból szinte semmit nem lehet hallani mellettük, így egészen alacsony hangerőn is jól halljuk a mixet. Ráadásul a komolyabb rendszerek limiterrel is fel vannak szerelve, vagyis a váratlanul érkező hirtelen magas hangerőtől is megvédi a fülünket. Természetesen felelőtlen viselkedéssel ez is tud károsodást okozni, de ha nem csavarjuk ki ész nélkül a potmétert, hosszú távon megőrzi a hallásunkat.

Egyedi monitor mix

Bár ez a lehetőség a monitor ládák esetében is rendelkezésre állhat megfelelő keverő esetén, a füles felhasználásban még több opció áll rendelkezésünkre. Olyan jeleket is a fülünkre küldhetünk, ami valójában meg sem jelenik a közönség felé. Kaphat például a dobos egy taktot, beszámolást a dalok előtt/alatt, vagy mondjuk az énekes vagy főképp egy műsorvezető külső utasításokat, információkat a színpadon kívülről, amik a közönség számára nem hallhatók, mégis fontos információt jelentenek.

Tisztaság befelé

Hajszálpontosan azt halljuk vissza, amit a mikrofonba éneklünk. Ennél tökéletesebben sehogyan nem kontrollálhatjuk hangunkat, arról nem is beszélve, hogy a többi hangszert is igazán közelről, olyan hangzásban élvezhetjük előadás közben, mintha csak egy kész CD-t hallgatnánk. Egészen más élvezet így ráénekelni egy bandára a hátunk mögött. Közelebb érzünk mindenkit magunkhoz.


(A Sennheiser egyik remek szettje, az IEM G4)

Tisztaság kifelé

Minél többen használnak fülmonitort a színpadon, annál inkább nyer érvényességet ez a pont. Ha mindenkin füles van, laikus szemmel szinte hihetetlen, de egy nagyobb színpadon olyan csönd tud lenni, hogy az egyszerű alap beszéd hangerőt is tökéletesen hallani, míg néhány méterrel arrébb hatalmas hangerőn tombol a közönség. Ez mikrofonozás és keverés szempontjából is hihetetlen különbségeket okoz. Az egyes hangszerek mikrofonjai nem szedik össze a szomszédos hangszerek monitor ládákon kierősített hangját, így nincs egy összeszólás a szomszédos zenészek és hangsávjaik között, az egyes effektek tényleg pont a megfelelő hangszereket érintik, egyszerűen letisztultabb az egész hangzásvilág.

Pontosság

A kiadott hang és a fülünkbe visszaérkező között lényegében zéró a késés, a rádiófrekvenciáknak köszönhetően, illetve, hogy az elektromos áram sokkal gyorsabban terjed kábelen, mint a hang sebessége, érzetre teljesen valós időben hallunk vissza mindent, hiába, hogy bonyolult rendszeren fut keresztül, mire viszonthalljuk azt fülünkben.

Nincs gerjedés

A gerjedés a mikrofonok és a közelükben őt monitorozó hangfalak között jön létre a leggyakrabban. A koncertek legutálatosabb jelenségei, a búgás-sípolás, csak erősödik, erősödik…. nem. Fülmonitor esetében nincs monitor hangfal, így ez a jelenség teljes egészében megszűnik létezni.

 

 


(Shure SE-215 – a világ egyik legnépszerűbb monitor fülhallgatója) 

Sztereó hangzás

Két fülünk van. Alapvetően az agyunk két irányból várja a hangokat. Azonban a lábmonitorozás mono kialakítású, vagyis egy irányból szól. Ezzel ellentétben a füles általában sztereó, vagyis ismét kényelmünket szolgálja.

Szabad mozgás

Talán az egyik kedvencünk. Mint a bevezetőben is írtuk, ha vezeték nélküli füles rendszert alkalmazunk, az egész színpad a miénk. Sokkal jobban át tudjuk adni érzéseinket a közönség felé, ha nem köt minket egy lakat (jelen esetben egy jó nehéz monitor láda, ami nekünk van címezve) a színpad egy bizonyos pontjára. Ez különösen az énekeseknek fontos, de egy gitáros is egészen máshogyan tud teljesíteni a színpadon, ha nem egy fél négyzetméterre van beszorítva.

Szállíthatóság

Egyetlen monitor láda méretének megfelelő dobozban és körülbelül súlyának ötödében elfér egy teljes banda komplett fülmonitor rendszere, kábelekkel, adókkal, vevőkkel, fülesekkel, egyszóval mindennel együtt. Ezen nincs is mit taglalni. Nincs szükség a színpadépítés ezen költségeire, egy kisbuszra csak a ládáknak, több szár kilónyi cipelésre. Egy bőröndben minden elfér.


(Shure SE-215 – a világ egyik legnépszerűbb monitor fülhallgatója) 

Végül pedig, ha az ár felé nézünk, meglepő, de egy komolyabb monitor hangfal költsége sem kevesebb, mint egy minőségi fülmonitor rendszeré. 250-300 Forinttól kezdve már találhatunk a két vezető márka termékei között is olyan szetteket, amik nagyon komoly minőségi elvérésoknak tesznek eleget, professzionális szabványoknak felelnek meg és igazán minden igényünket kielégítik.

Ha felkeltettük érdeklődésedet, megtalálod webshopunk fülmonitor kínálatát IDE kattintva.
Különálló monitor füleseinket pedig ITT találod.

2 hozzászólás

  1. Én mint Dj is gondolkodtam ezen, hogy használjam.
    Szerintetek?

  2. Elő szokott fordulni DJ-k fülében is, mi őszintén szólva oda talán nem javasoljuk annyira. Egy fejhallgatót sokkal egyszerűbb lekapni, felvenni, míg ezt nehezebb picit, és mivel zárt, végig sem maradhat a fülben mert nem hallunk kb semmit a kinti világból. Esetleg az egyfüles megoldás bevállhat jobban. Hallás szempontjából egyébként jobb tud lenni sokkal, hisz (pont zártsága miatt) akár egész halkan is hallgathatjuk a zenét benne, illetve pont előbbi miatt megvédhet akár a buli hangerejétől is, de ha rossz kezekbe kerül, az ellenkező dolog is történhet, egy nagyon felcsavart fülmonitor tud károsodást okozni. Egy szóval kicsit kétoldalú téma, mi nem akarjuk kedvedet szegni, érdemes átgondolni.
    Üdv,
    DJ Store

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .