Az eredeti concorde design 1979-ben született meg, amivel az Ortofon azonnal megnyerte a dán esemény, a Danish Design Award első helyezettjének járó díját. Karcsú, elegáns kialakítása és egyszerűsége lehetővé tette a direkt csatlakozást bármilyen bajonettzáras karhoz, amely természetesen az iparág standard lemezjátszóját, a Technics SL1200 típust is tartalmazza. A pickup így egyszerű használata és kiváló hangzása miatt igencsak keresetté vált.
Ugorva egyet az időben, a ’80-as évek közepén, amikor a DJ-k száma már 1200 körül volt világszinten, az Ortofon rájött, hogy óriási igény mutatkozott egy speciális hangszedőre, amely alkalmas lenne arra a kissé szokatlan használatra is, amelyet a DJ-k a készülékeiknek és a lemezeiknek is alávetettek. 1984-ben adták ki az ezüst Concorde Pro és OM Pro modelleket, melyeknél a gyártó kombinálta a kiváló hangminőséget a hip-hop és a klubzenét pörgető (és ekkor már scratch-elő) DJ-k által megkövetelt robosztussággal. A Pro modellek különleges jellemzőkkel lettek tervezve, hogy képesek legyenek megbírkózni a klubok magas hangnyomása által létrejövő komoly vibrációkkal, melyek igencsak meghaladják az otthoni HiFi rendszerekét.
Ahogy a DJ-k száma egyre inkább nőtt a ’80-as, ’90-es években, úgy az Ortofon még szélesebb sávra terjesztette ki a Concorde családot, bemutatták a Nightclub verziót, amely elliptikus tűt kapott, hogy még szorosabban és probléma mentesen illeszkedjen a lemezekre az extrémebb klub körülmények között is. Mondhatjuk végeredményben, hogy az Ortofon kifejlesztett egy olyan hangszedő családot, amelynek tagjai külön timecode, digitalizálás, scratch, és az általános DJ használatra is használhatóak.
Az Ortofon ma már piacvezető márka, mind HiFi, mind DJ felhasználás terén. Hangszedői az analóg koncepciót követik, összehasonlítva a digitális megoldással, amely mintavételi és felbontási korlátokkal rendelkezik, az analóg technológia ilyen téren korlátlan. Tehát amíg a digitális formátumok alkalmasak nagy mennyiségű zenék tárolására, eközben el is vesznek a zenékből bizonyos elenyésző részletek, amiktől már mégsem lesz olyan egy dal hangzása, mint egy eredeti analóg felvételnek, ahogy azt eredetileg megtervezték a művészek.
Concorde MKII
A gyártó mindig is adott a felhasználói véleményekre, tapasztalatokra, hogy folyamatosan fejleszthessék a végterméket. Eképpen született meg a Concorde MKII, amely számos technológiai fejlesztéssel büszkélkedhet, köztük a megújult szögletesebb formával, nagyobb tűcsúccsal és kifinomultabb, cserélhető fogantyúval. Az új Concorde Club kivételével (amely a Nightclub helyébe lép) az MKII Concorde hangszedők mindegyike gömbölyű tűt használ – ez csökkenti a bakelit kopását és jól teljesít a gyakori „cue pontokhoz” való visszatérések és scratch-elés mellett is. A Club verzió elliptikus tűt használ annak érdekében, hogy nagy hangnyomás és rezgések mellett is stabilan a lemezen maradjon.
Concorde MKII vs. MKI
Van néhány különbség a két verzió közt, készítettünk erről egy táblázatot a jobb átláthatóság érdekében. Tudni kell, hogy az MKII-es tűk nem illeszkednek a régi MKI pickupokhoz, másrészt az új tartókarok eltávolíthatóak és cserélhetőek, így nincs szükség cserére, ha az megreped, vagy eltörik. Végül pedig újragondolták a tipikus felhasználási területeket és a specifikációkat, hogy könnyebb legyen a választás vásárlói szemszögből.
A Concorde MKII MIX kiváltja a Concorde Pro-t és Pro S-t
MIX | Pro S | Pro | |
Tű típusa | Szférikus | Szférikus | Szférikus |
Tűnyomás | 3.0 g | 4.0 g | 4.0 g |
Kimenet | 6 mV | 5 mV | 5 mV |
Frekvencia átvitel | 20-20,000 Hz | 20-18,000 Hz | 20-20,000 Hz |
A Concorde MKII DJ kiváltja a Concorde DJS-t
DJ | DJS | |
Tű típusa | Szférikus | Szférikus |
Tűnyomás | 4.0 g | 4.0 g |
Kimenet | 6 mV | 7 mV |
Frekvencia átvitel | 20-20,000 Hz | 20-18,000 Hz |
A Concorde MKII Club kiváltja a Concorde Nightclub-ot
Club | Nightclub | |
Tű típusa | Speciális elliptikus | Speciális elliptikus |
Tűnyomás | 3.0 g | 3.0 g |
Kimenet | 8 mV | 8 mV |
Frekvencia átvitel | 20-20,000 Hz | 20-20,000 Hz |
Concorde MKII Scratch Replaces Concorde Scratch
Scratch | MKI Scratch | |
Tű típusa | Szférikus | Szférikus |
Tűnyomás | 4.0 g | 4.0 g |
Kimenet | 7 mV | 10 mV |
Frekvencia átvitel | 20-18,000 Hz | 20-15,000 Hz |
Concorde MKII Digital Replaces Concorde Digitrak And S-120
Digital | Digitrak | S-120 | |
Tű típusa | Szférikus | Szférikus | Szférikus |
Tűnyomás | 4.0 g | 3.0 g | 4.0 g |
Kimenet | 10 mV | 8 mV | 10 mV |
Frekvencia átvitel | 20-18,000 Hz | 20-18,000 Hz | 20-18,000 Hz |
Végül az új Ortofon Concorde MKII család összehasonlítása
MIX | DJ | CLUB | SCRATCH | DIGITAL | |
Kimeneti feszültség @ 1,000 Hz, 5 cm/s | 6 mV | 6 mV | 8 mV | 10 mV | 10 mV |
Csatorna egyensúly @ 1 kHz | 1.5 dB | 1 dB | 1 dB | 1 dB | 1 dB |
Csatorna elkülönítés @ 1 kHz | 20 dB | 22 dB | 25 dB | 22 dB | 22 dB |
Csatorna elkülönítés @ 15 kHz | 15 dB | 15 dB | 15 dB | 15 dB | 15 dB |
Frekvencia átvitel @ -3 dB | 20 – 20,000 Hz | 20 – 20,000 Hz | 20 – 20,000 Hz | 20 – 18,000 Hz | 20 – 18,000 Hz |
Nyomkövetési képesség 315 Hz-en a javasolt erővel | 100 μm | 100 μm | 100 μm | 120 μm | 100 μm |
Dinamikus oldalirányú megfelelőség | 14 μm/mN | 14 μm/mN | 14 μm/mN | 14 μm/mN | 14 μm/mN |
Tű típusa | Szférikus R 18 μm | Szférikus R 18 μm | Speciális elliptikus r/R 13/25 μm | Szférikus R 18 μm | Szférikus R 18 μm |
Tűnyomás tartománya | 2 – 4 g | 3 – 5 g | 2 – 4 g | 3 – 5 g | 3 – 5 g |
Ajánlott tűnyomás | 3 g | 4 g | 3 g | 4 g | 4 g |
Hangszedő súlya | 18.5 g | 18.5 g | 18.5 g | 18.5 g | 18.5 g |
Cserélhető tű egység | Mix | DJ | Club | Scratch | Digital |
Cserélhető tartókar | Fekete | Narancssárga | Citromsárga | Fekete | Piros |